Justitsministeriet har udarbejdet et konkret eksempel på en sag, der viser, hvordan en ny lov skjuler mange oplysninger og dokumenter. Paradoksalt nok ville også ministeriets eksempel være hemmeligt med den nye lovgivning.
Se eksemplet fra Justitsministeriet
Justitsministeriet har udleveret eksemplet til ordførerne for de politiske partier for at forklare forslaget til nye paragraffer om ministerbetjening, ministerrådgivning m.v.
Da notatet er udleveret til ordførerne, er det efter gældende ret omfattet af aktindsigt og kan frit benyttes. Hvis lovforslagets § 27, nr. 2 bliver vedtaget, er notatet fortroligt.
Notatet gennemgår en tænkt sag og beskriver, hvad der er fortroligt og offentligt tilgængeligt efter den nuværende lov, og hvis regeringens forslag blev vedtaget. Der bliver stort set intet tilbage til offentligheden med den nye lov.
Justitsministeriet kommer ikke med eksempler på, at aktindsigt efter de nuværende regler har været skadelige. Sådanne eksempler blev efterlyst ved Folketingets 1. behandling af loven den 13. januar 2011.
Se Folketingets behandling af loven, herunder alle taler, spørgsmål og svar.
Åbenhedstinget har sendt et notat til Folketingets Retsudvalg om problemerne med lovforslaget, som vi ser dem.
Mange af vores pointer fokuserer selvfølgelig på den omfattende mørklægning af den centrale beslutningsproces. Men vi har også fremhævet, hvordan lovforslaget på en række punkter ændrer formuleringerne fra Offentlighedskommissionen, så resultatet bliver en yderligere begrænsning af åbenhed.
Se vores omtale af vores notat og få adgang til hele notatet: 11 spørgsmål til ny offentlighedslov.
Skriv et svar