[label style=”info”]Dokumentation[/label]
Til Miljøklagenævnet
Att. Peter Randrup
Hermed påklages Tårnby Kommunes afgørelse i sag om aktindsigt i risikodokumentet for brændstoflageret i kommunen, jfr. vedhæftede afgørelse. Det er en parodi at modtage helt blanke sider. Det eneste, der er tilbage, er oplysning om adresse og nogle få overordnede oplysningen om nærliggende aktiviteter og datoen for miljøgodkendelsen. Afgørelsen virker, som om den på ingen måde er taget hensyn til ombudsmandens afgørelse i sagen, men at den er baseret på den tidligere meget indskrænkede tolkning om adgang til risikooplysninger. Det var denne tolkning som førte til en kritik fra ombudsmanden og til ændring af praksis.
I de fleste politikredse foretager politiet i dag en aktiv oplysningsindsats omkring risikovirksomheder. Derfor virker det særlig absurd med denne lukkede tilgang fra både politiet og kommunen.
Desuden virker det ekstra beklageligt, at kommunen gennem alle årene fra den første henvendelse den 10. januar 2008 har været den kommune, det har været sværest at få til at sagsbehandle henvendelsen. Og så nu, hvor der efter næsten fire år kommer en afgørelse fra kommunen, at den så er baseret på en forældet fortolkning.
For mig at se, er dette et glimrende eksempel på, at der burde være strafbestemmelser i offentlighedslov og miljøoplysningslov. Disse bestemmelser kunne så tages i brug over for myndigheder, som i så udpræget grad administrerer i mod lovens bestemmelser og tolkning og på den måde forholder borgerne oplysninger, som de ifølge EU-direktiver har direkte krav på at se.
Hvis dette på nogen måde kan medvirke til en hurtigere sagsbehandling og skarpere udtalelse i en afgørelse fra Miljøklagenævnet, vil det være passende.
Klagen er sendt direkte til Miljøklagenævnet med cc til kommunen. Kommunen har fejlagtigt angivet klagegangen som at klagen skulle sendes via kommunen.
Mvh
Nils Mulvad
Formand for Åbenhedstinget.
51504808.
Skriv et svar